Het weblog van uitgeverij Bee Dee.

vrijdag, juni 23, 2006

Met Willem.. (1)

Een tijdje terug had Walter Dijkshoorn een gesprek met Willem Ritstier. In de aankomende weken kan je op vrijdag dit interview in gedeeltes lezen. Een ingekorte versie van dit interview verscheen eerder in Stripnieuws.

In de donkere decemberdagen sprak StripNieuws met tekenaar en tekstschrijver Willem Ritstier. Vanwege de drukte rond de feestdagen verliep de communicatie via de e-mail. Desalniettemin kwam er een erg interessant interview tot stand.

Gaaibaai, Zodiak, Bartje, June May, Soeperman, Harry Lipwitts, Nicky Sax, Dirkje, Co & Wattje, Jack Pott, Claudia Brücken, Speedball Nation, Rick Rolluik, Stanley en Alvin: stuk voor stuk creaties van Willem Ritstier (Rotterdam, 1959). Stanley (met tekenwerk van René Uilenbroek), Otto Spoof en Alvin werden al eerder in StripNieuws gepubliceerd. Deze keer staat er een vijf pagina tellende aflevering van Rick Rolluik op het programma. Minck Oosterveer (die met Ritstier onder andere ook werkt aan Nicky Saxx) is verantwoordelijk voor de tekeningen. Een goede gelegenheid eens te spreken met geestelijk vader Ritstier.

Ritstier is autodidact. Rond zijn elfde begon hij met het tekenen en schrijven van strips. Hij heeft veel gekeken naar andere tekenaars. ‘Mijn eerste officiële stripboek kreeg ik van mijn vader. Het was “Kuifje en de zwarte rotsen”. Later kreeg ik een abonnement op de Pep en kocht ik de Robbedoes en de Sjors en Sjimmie los in de winkel’.

‘Mijn grote voorbeelden vroeger waren vooral Greg, ook als schrijver, en Gotlib. Wat me vooral aansprak in hun werk was hun gevoel voor humor, maar ook het neerzetten van de karakters vond ik zeer treffend. Later kwam er ook Binet (familie Suikerbuik) bij, vanwege de eenvoud van de opzet.’

‘Zelf tekenen ging stap voor stap. Eerst overtrekken, vervolgens natekenen en uiteindelijk uitgaan van eigen inspiratie. Bij het schrijven was het meer de drang om scènes te vertellen, karakters neer te zetten en ze ook daadwerkelijk tot leven te wekken.’


‘In de loop der jaren ben ik op zoek gegaan naar de essentie van een lijn. Hoe teken je meer met minder. Ik ben vooral een intuïtieve tekenaar en schrijver. Elke dag is het weer zoeken naar de juiste manier van tekenen en schrijven. Ik heb op tekengebied veel geleerd van Jean Jacques Sempe, Steve Bjorkman, Sandra Bynton. Sinds kort leer ik veel van Jeffrey Brown. Qua schrijven word ik vooral door films, boeken en het nieuws geïnspireerd. Mijn smaak wat films en boeken betreft is heel breed. Ik ben tegenwoordig zeer gecharmeerd van Arthouse films, omdat ik na al die jaren van actiefilms het genre grotendeels wel heb gezien. Topfilms vind ik nog altijd Basquiat, Pollock, Amelie, Sylvia Plath, Toy Story, Incredibles, Mulan en eigenlijk alles van Laurel en Hardy. Bij boeken heb ik thans een voorkeur voor de meer spirituele boeken, maar ik lees ook graag een thriller van Preston & Child, Michael Crichton of Rood en Rood (Lydia Rood en haar broer Niels, red.). Raymond Feist vind ik trouwens ook prettig weg lezen.’

‘Elk beeld roept bij mij gevoelens op. Eigenlijk laat ik me door alles om me heen inspireren. Dat maakt het soms wel moeilijk om een keuze te maken. Iedere dag wil ik weer iets anders doen. Gelukkig lukt dat vrijwel altijd. Een writersblock heb ik nooit langer dan tien minuten.’

‘Vooral de schilderkunst heeft veel invloed gehad op mijn werk. Favorieten zijn Miro, Basquiat, Silvain en Signac. Naast de schilderkunst heb ik ook meer dan een gezonde interesse voor muziek. Ook uit muziek haal ik vaak veel inspiratie. Mijn smaak varieert van Willeke Alberti tot Bruce Sringsteen, Porcupine Tree, Dave, Coheed & Cambria en alles wat daar tussen ligt.’