Het weblog van uitgeverij Bee Dee.

woensdag, maart 22, 2006

Opgehangen Pulp



Persbericht: Expo de Luxe: Pulp de Luxe breekt uit het wwweb.

Het stripcollectief Pulp de Luxe verlaat van 29 april tot 28 mei as even zijn veilige domein www.pulpdeluxe.be en gaat volledig loos in de tentoonstellingsruimte van het Roeselaarse Cultureel Centrum De Spil. Betreed de diverse leefwerelden en vermaak je met de hersenspinsels van Mario Boon, Stedho, Kristof Spaey, Brecht Evens, Randall, Lode Devroe, Freek van Haagen, Ivan Claeys, e.v.a.

Organisatie in samenwerking met Het Beeldkwartier en CC De Spil. Plaats: H. Spilleboutdreef 1, 8800 Roeselare www.despil.be . Toegang: Gratis

Wat is Pulp De Luxe?

Mario Boon: “Pulp De Luxe is een bont stripcollectief van jonge beloftevolle auteurs die eindelijk eens volwassenen strips voor een volwassen publiek willen maken. Strips die al eens een blote borst durven tonen, maar vooral volwassen strips die zinvol en begrijpbaar zijn. Strips die het wankel evenwicht bewandelen tussen Kunst en Kitsch.” Pulp dan? “Ja en neen. Het is pulp maar net met dat tikkeltje Luxe erbij.”

Oorspronkelijk begon Pulp De Luxe in 2003 als een vlammende webpagina www.pulpdeluxe.be boordevol kortverhalen van beloftevolle auteurs. Vandaag is die site nog steeds hét uitgangsbord – in februari kreeg de site nog een volledige nieuwe facelift -, maar inmiddels bracht uitgeverij Beedee in 2005 een eerste bundeling op de markt (Pulp De Luxe Offline). Sindsdien werden verschillende auteurs opgepikt door het gedrukte circuit. Mario Boon (Xink!), Stedho (Ooievarken, Getekend Marc De Bel), Brecht Evens (Een Boodschap uit de Ruimte – winnaar Debuutprijs 2005), Kristof Spaey (Hoop, BruXXXel), Freek van Haagen (Zornik), Ivan Claeys (Ben Hur),…. Tel daarbij de ervaren illustratoren en Ink-rotten Randall C. en Lode Devroe. Voeg daar tenslotte nog flink wat nieuw talent dat aan de deur staat te kloppen, en je voelt echt wat leeft in de onderbuik van de Vlaamse strip.


Wat mogen we verwachten van de tentoonstelling?

Stefaan Froyman, voorzitter Beeldkwartier :”De link met het wereldwijde web blijft belangrijk. Centraal in de tentoonstellingsruimte staat dan ook dé Pulp De Luxe-computer waarop alle kortverhalen te lezen zijn en je kennis kan maken met de verschillende auteurs. Rondom die computer staan verschillende cocons waarin elke auteur zijn eigen werk tastbaar voorstelt en er zijn eigen sfeer creëert. Het is dan aan de bezoeker om zelf te ‘surfen’ naar de verschillende mini-exposities.”

Brecht Evens: ”Het is de ideale gelegenheid om uit te pakken met nieuw werk. Een totaal andere stijl dan je gewend bent van ‘Koenraad’ of ‘Een Boodschap uit de Ruimte’. Centraal in mijn honingraat stel ik de originele vlechtjes van mijn moeder voor… en ook wel mijn kortverhaal ‘Toen mijn moeder zeven was’”

Kristof Spaey: “Ja, ook bij mij een totaal nieuwe stijl. Het wordt een schaduwkabinet gebouwd rond ‘Back To Reality’, mijn jongste strip op scenario van Steven Dupré. Zoek maar ergens naar een felbelicht maar donker hoekje”

Sib: “Ik hoop gewoon dat mijn Japans verhaal nog zichtbaar blijft tussen al die bamboe”

Erik Bongers: “Na mijn bijdrage in Pulp De Luxe offline werd ik vergeleken met een imitatie-Schuiten. Nu houd ik het wat huiselijker.”

Lode Devroe: “Mijn heldin heet Dr. Dia. Het spreekt dan ook vanzelf dat ik… ja, kom zelf kijken, hé”

Stedho:” Oh, ik zou het zo kunnen samenvatten: het wordt vooral een vermakelijke expo zonder veel pretentie en met een te verwachten grote diversiteit.”


Opvallend is ook dat naast tekenaars ook scenaristen en inkleurders mogen uitpakken.

Mario Boon: “Ja, een goede strip leeft van de interactie tussen tekst en tekeningen. Vandaar dat scenaristen niet mogen ontbreken. Ook inkleurster Yncke is van de partij. Hoewel zij 100% digitaal werkt, blijft ze toch ver uit de buurt van die typische computerkleurtjes. Het is een vak apart. “

Waarom werd er gekozen voor een tentoonstelling in een Cultureel Centrum?

Stefaan Froyman: “Waarom niet? Zo’n Cultureel Centrum is net de ideale plaats. Het is dé verzamelplaats van allerlei verenigingen. Kunstminnend Groot-Roeselare spreekt hier af, vergadert er of drinkt er een aan de bar. De tentoonstellingsruimte van CC De Spil ligt trouwens net naast de ingang en ze blijft de ganse dag open tot net na de optredens. Zo lokken we én de bezoekers van Wouter Deprez én die van Dana Winner. De hoofdbedoeling van elke striptekenaar blijft toch immers om gelezen te worden. En zo’n laagdrempelige én gratis tentoonstelling toont iedere passant dat strips meer kunnen zijn dan Jommeke, Samson of … Xink.“

Mario Boon: “Ja, ’t is al goed. Maar het is waar. Zo’n tentoonstelling geeft je de kans om andere facetten van je werk te tonen.”


Wordt er iets speciaals gedaan op de openingsdag?

Mario Boon: “Natuurlijk. De vernissage is op zaterdag 29 april in de namiddag om 17 uur en dat in de Komedie. Dat is de zaal recht tegenover de tentoonstellingsruimte. Natuurlijk zullen de auteurs van Pulp De Luxe aanwezig zijn. Zij zullen niet alleen hun werk signeren, maar ook een soort live strip maken. Op de tonen van de favoriete muziek van elke stripauteur worden die tekeningen samen met ouder werk gemixt door een VJ en geprojecteerd in de Komedie. Het belooft iets unieks en heftigs te worden.”

Stefaan Froyman: “Alle details over de vernissage maken we begin april kenbaar via de site van Pulp De Luxe. Het is zowiezo gratis, maar er moet wel gereserveerd worden. Kwestie van genoeg pulplimonade te kunnen bestellen. Nog één kleine opmerking: Stripfans die deelnemen aan onze 9de stripquiz op 6 mei as, raden we aan om vooraf even Expo De Luxe te gaan bezoeken. Het is maar een hint.“